Frustrerad

Aaaahhhh, missförstå mig inte nu.
Jag är jätteglad att Tanja lär så snabbt som hon gör.

Problemet blir istället att det går för snabbt, hon knäcker Corinnes (C går i tvåan) matteuppgifter som om det vore en målarbok, helt utan hjälp. Hon kan läsa och förstå vad hon läser. Textremsan på tv, tjocka kapitelböcker utan bilder, instruktioner (som tex till nya spel) förstår hon, älskade bamsetidningen som hon prenumererar på läser hon ut på en kväll. Hon kan själv lägga pussel på 500 bitar, sångtexter lär hon sig blixtsnabbt.
Hon har heller inga problem med vänner eller vuxenkontakter.

Men nu börjar man märka hennes frustration igen, den frustration som kommer när hon inte blir tillräckligt utmanad och stimulerad.
Jag har slut på ideer, vilket gör att jag också blir frustrerad, ja till och med ledsen. Jag ser ju hur gärna hon vill men kan inte göra något åt det längre.
Här hemma finns en hel uppsjö med böcker och pussel, pennor och papper, dator osv. Men inget verkar roa henne längre.

Ja, det finns ju en anledning till att hon fick börja skolan ett år tidigare....... Snart är det dags för utvecklingsamtal, jag bävar lite för det, för jag måste ju tydligen pusha på pedagogerna igen. Känner mig som någon jäkla besserwisse-morsa när jag ska sitta där och tala om för dom vad dom ska göra. Pedagog nr1 har nog inga problem med detta, men pedagog nr 2, ujujuj, hon är redan sne på mig för att Tanja har börjat ett år tidigare.

VAD ska jag göra???




Kommentarer
Postat av: L

Jaaa du, min vän... Rasmus är också väldigt svår att peppa så. Han vill bara sitta vid datorn och läxor förstår han inte varför han måste göra när han redan kan allt som dom skall börja med innan.



Kommer du på något bra så får du gärna dela med dig!! Kram kram gums.

2009-10-18 @ 21:36:42
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Lina

JAg var sådär ubersmart när jag var liten. Minns att skolan var SKITTRÅKIG, jag kunde ju allt, jag hade aldrig en läxa för jag låg före alla jämt. (Det växte tyvärr bort på mig och nu är jag inte alls vidare kunnig inom något)



Något tips har jag tyvärr inte, det är ju jätteviktigt att man håller uppe stimulansnivån för henne (mamma lät mig läsa vuxenböcker som femåring, kanske inget jag rekommenderar för de böcker hon hade som jag fick läsa var typ Jackie Collins & Virginia Andrews och det är ju inte vidare lämplig läsning för barn haha)men jag förstår att det måste vara frustrerande för er alla...



Hoppas det löser sig för er med skola och så!

2009-10-27 @ 11:51:43
URL: http://yiyah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0