Stolt!!

Jag är så stolt över mina duktiga tjejer.

Corinne läste ut sin första kapitelbok igår kväll, en vecka har det tagit för henne att läsa ut den och hon har bara läst på kvällen när hon gått och lagt sig. Boken heter "Lina, guldfiskälvan och är skriven av Daisy Meadows

Tanja läste en bok för mig igår på dagen när vi satt och myste i soffan. "Ingrid har plåster" heter boken och är skriven av Katerina Janouch och nu har hon precis läst "Ellen på stranden" av Catarina Kruusval för mig.
Visserligen är det bara korta meningar, men hon LÄSER och kan återberätta för mig vad boken handlar om och kommer ihåg detaljer från böckerna.


Är så glad att dom båda har förmågan att försvinna i böckernas värld en stund, det är ju så avslappnande.


Mina duktiga tjejer!!



Kommentarer
Postat av: Viktoria

Du frågade hur vanlig det är att en fyraåring har knäckt läskoden.Det kan jag inte svara på men jag vet att det har hänt. Allt handlar om intresse, vilja och att man vistats i en miljö där man läser mycket och pratar om språket som ett objekt. Man hjälper barnet att se orden/språket på två olika sätt dels innehåll och del form. Ett exempel vilket ord är längst tåg eller nyckelpiga. Det barn som ännu inte kan se ordet som ett innehåll utan bara som en form säger givetvis tåg. Man pratar om språklig medvetenhet. Man rimmar och ramsar mycket med dem och låter dem återberätta det man läst osv. Ja lite kortfattat. Hoppas att du är nöjd med min förklaring.

2008-10-27 @ 16:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0